1. lépés: Álljunk meg egy pillanatra, és figyeljünk!
Egy beszélgetés közben, főleg, ha az fűtött hangulatú (magyarul hívjuk csak veszekedésnek nyugodtan), ritkán állunk le, és figyeljük meg azt, hogy vajon pontosan mit is mond éppen a másik. Pedig egy beszélgetés normális esetben kétirányú, és nemcsak a saját mondandónkra kell figyelnünk, hanem a másikéra is. Tudatosan figyeljünk oda arra, hogy mit mond a beszélgetőpartnerünk, és abszolváljuk is, hogy mit szeretne kifejezni, így biztosan nem fogunk egymás mellett elbeszélni.
2. lépés: Felejtsük el egy pillanatra, mi mit akarunk mondani!
Jó eséllyel már előre megvan egy beszélgetés során, hogy mit szeretnénk mondani, pedig a mondandónknak arra kellene reflektálnia, hogy a másik milyen információt adott át éppen nekünk. Éppen ezért az első lépéssel együtt az is nagyon fontos, hogy ne előre meghatározott mondandóval érkezzünk, hanem arra reagáljunk, amit a másik oszt meg velünk.
3. lépés: Legyünk nyitottak a másikkal szemben
Ez megint csak kapcsolódik az előző lépéshez: ha nem vagyunk nyitottak a másik mondanivalójára, nézőpontjára vagy véleményére, akkor teljesen feleslegesen kommunikálunk. Még akkor is figyelnünk kell arra, hogy a másik mit mond, és meg kell próbálnunk befogadni, ha a meggyőzés a célunk, hiszen meggyőzni is abból kiindulva tudunk a legjobban, amit a másik mond nekünk.
4. lépés: Figyeljünk a nonverbális jelekre is!
Ne mindig csak arra koncentráljunk, amit a beszélgetőpartnerünk mond, figyeljünk arra is, amit nem mond! A nonverbális jelek gyakran többet elárulnak valakinek a szándékáról és hozzáállásáról, mint a verbálisak, azaz a beszéde. Figyeljük meg a testbeszédét, az arcmimikáját, a távolságot kettőnk között, és máris rengeteg mindent ki tudunk szűrni, amit a beszélgetésből magából nem tudnánk. Ha például valaki nyugodtan próbálja nekünk elmagyarázni, miért is jó ötlet befektetnünk a cégébe, de mellette a lába folyton jár, és látjuk, hogy gyöngyözik a homloka is, valószínűleg nagyon izgul az üzlet kimenetelével kapcsolatban. Ha a szerelmünkkel próbálunk lerendezni egy vitás helyzetet, és ő azt mondja, hogy minden rendben van, de messze áll tőlünk, és nem néz a szemünkbe, akkor valószínűleg ő még nem zárta le a dolgot saját magában.
5. lépés: Próbáljuk meg minimálisra csökkenteni az érzelmeket!
Ha olyan beszélgetést folytatunk, amelynek fontos a végkimenetele (például munkahelyi előléptetést kérünk), próbáljuk a minimálisra szorítani közben az érzelmeinket. Hagyjuk el az érzelmi zsarolást, a befolyásolást, a manipulációt, sőt igyekezzünk még azt sem kimutatni, ha izgulunk. Ilyen helyzetekben mindig a tárgyilagosság a leginkább célravezető, az üzleti szférában ugyanis így érhetünk el a legtöbbet. Néha a magánéletben is alkalmazhatjuk ezt is, de ott nehezebb betartani a szabályt.
6. lépés: Nem csak szóbeli kommunikáció létezik
Gyakran elfelejtjük, hogy a kommunikáció nemcsak szavakból áll, hanem tettekből is – és itt most nem a nonverbális jelekről beszélünk, sokkal inkább arról, hogy rengeteg mással is kimutathatjuk a szándékunkat. Ha szeretnénk biztosítani a szerelmünket az érzelmeinkről, masszírozzuk meg egy hosszú nap után, ha arról akarjuk meggyőzni a főnököt, hogy nélkülözhetetlen munkaerő
Forrás: ridikul.hu